a_Logo_final

Armádní vrtulník Mi-8S  vzlétl z Vypichu v Praze v neděli 28. října 2001 s Cernanem a Remkem na palubě na cestu do Bernatic u Tábora, odkud pocházel Cernanův dědeček Josef Cihlář.Při přistávání před třetí hodinou odpoledne vrtulník havaroval. Nehoda se stala z dosud nezjištěných příčin k náhlému poklesu výkonu motoru a v důsledku toho k tvrdému přistání do terénu, při kterém byl vrtulník poškozen. Na palubě vrtulníku cestovalo 12 lidí.

ujkjtuirtiggv
adsddd
logo_phpBB
ghgh
radar-vector-icon-isolated-transparent-background-radar-logo-design-radar-vector-icon-isolated-transparent-background-radar-122600193
Radarboix
logodffff
Airlivelogo272x90
final_airways1
stahovani---1
512x512bb
pilotfly
logo_textcdbf
logoseznam

 C.A.R

sssss
stáhnoutO2tt
stáhnoutůlůlů
imagesjjjjjjjoikj
00gatpd-top2sirka
helo1835
helo1836
helo1839
helo1834

Seminář náčelníka Generálního štábu AČR (Letecké nehody) Praha 31.01.2002

Plk. Stanislav Suchý, předseda komise NGŠ pro vyšetřování leteckých nehod

K havárii Mi-8PS9. My jsme ji na jednom ze seminářů probírali. Komise je dál v šetření této příčiny. Vyloučili jsme technickou závadu na motorech, vyloučili jsme nasátí cizího předmětu do motoru, vyloučili jsme ostatní vlivy jako střet s ptákem nebo podobně, vyloučili jsme také to, že by došlo z nějakého důvodu k vlétnutí do nevyhovujících povětrnostních podmínek a osádka neviděla na zem. Rozbor té varianty poslední, tzn. přerušení dodávky paliva pokračuje s tím, že vyhodnocujeme zjištěné údaje z technických expertíz a snažíme se najít, zda v činnosti systémů nemůže nastat taková chyba, která by posádce zaprvé nesignalizovala stav, který nastal, tzn. vyčerpání paliva ve spotřební nádrži, dále zda systémy se na vrtulníku obsluhují tak a v takovém pořadí, aby vždy bylo zabezpečeno, že skutečně signalizace i činnost je naprosto bez problémů v chodu.
Prakticky VTÚL a Kriminalistický ústav Praha dokončily technické expertízy a zpracovávají o nich zprávu, kterou komise potom obdrží. A na základě technických expertíz komise potom dokončí i závěrečnou zprávu, zejména tu část, kde se provádí rozbor technických expertíz, a předloží ji náčelníkovi GŠ. Zase ten termín je předpokládaný do 15.3.2002, tak aby to bylo uzavřeno.

 

U Okresního soudu v Písku 26. července 2004 začal proces kvůli havárii vrtulníku u Okrouhlé na Písecku. Na palubě byli i dva astronauti. Žaloba viní palubního technika Miroslava Sluku, že nezapnul spínače palivových čerpadel a následkem toho se stroj 28. října 2001 zřítil do pole. Muž ale oponuje, že spínače zapnul a příčinou nehody byla technická závada. Navíc upozornil, že kdyby fungovala signalizace havarijního stavu paliva, mohlo se pádu bez problémů vyhnout.

Podle obžaloby technik, který je mimo jiné zodpovědný za zapnutí palivových čerpadel, spínače nezapnul a následkem toho došly ve spotřební nádrži stroje pohonné hmoty a vypnuly oba motory. Vrtulník se poté zřítil do pole. Při pádu se zranila posádka i několik pasažérů. Mezi nimi byl i americký astronaut českého původu Eugen Cernan a československý kosmonaut Vladimír Remek.

Sluka před soudem vypověděl, že spínače na 100 procent zapnul a po pádu na zem je spolu s dalšími vypnul, aby předešel vznícení paliva. Že byla palivová čerpadla zapnuta, potvrdil následně ve výpovědi i kapitán vrtulníku. Oba shodně uvedli, že kdyby byla funkční signalizace havarijního stavu paliva, která je klíčovou kontrolkou v každém vrtulníku, havárie by se nestala.

Expertízy, které soudu předcházely, však potvrdily, že právě tento klíčový indikátor nefungoval.

Sluka vidí příčinu pádu v technické závadě v plovákovém ventilu, který kontroluje stav paliva ve spotřební nádrži. Vrtulník má nádrže tři, dvě po boku a jednu uprostřed, která zásobuje motory. Čerpadla automaticky doplňují palivo z bočních nádrží do té prostřední. To se však v osudný den nedělo.

Podle Sluky se mohl zaseknout plovák kontrolního ventilu, který spouští přečerpávání z bočních nádrží. To sice následné expertízy po pádu nepotvrdily, ale podle technika i kapitána se mohl plovák při havárii otřesem uvolnit a pracovat dále normálně. Podobné případy se podle nich staly v minulosti v Rusku a Maďarsku. Nefunkční signalizace však znemožnila posádce na situaci reagovat a její členové do poslední chvíle žili v představě, že všechno funguje.

Během soudu vyšly najevo i další informace. Prezidentský vrtulník ani jiné Mi-8 v době havárie nebyly vybaveny takzvanou černou skříňkou, která zaznamenává chod všech přístrojů na palubě. "Tehdy všechny zajímalo, aby tam bylo pěkné čalounění, ale černá skříňka nebyla namontována," řekl Sluka.

Navíc se ve spisu vůbec neobjevil protokol, který Sluka při letu sepisoval a ve kterém byly údaje o všech klíčových hodnotách a ukazatelích. Podle obžalovaného musel vyšetřovatel protokol najít v jeho osobních věcech. Dokument by přitom mohl prokázat, že všechno na palubě fungovalo, jak mělo.

Sluka pracoval s vrtulníky Mi-8 dlouhá léta a podle svých slov v tomto typu zná každý šroubek. Prezidentský speciál navíc po přestavbě osobně přebíral. "Je to moje miminko, beru to skoro jako urážku, že bych v něm něco nezapnul," prohlásil.

Při havárii bylo na palubě 12 lidí včetně posádky. Nejtěžší zranění utrpěla letuška, která se musela léčit ještě dlouhé měsíce. Armáda vyčíslila škodu na více než tři miliony korun. Dalších více než 3,4 milionu stálo podle vojenské zdravotní pojišťovny léčba zraněných.

Soud pokračuje výslechy svědků.

Palubní technik Miroslav Sluka nezavinil pád vrtulníku Mi-8PS na Písecku. Rozhodl o tom 17.9.2004 Okresní soud v Písku, jenž na návrh státního zástupce muže zprostil obžaloby. Stroj s 12 osobami na palubě se zřítil v říjnu 2001 u jihočeské obce Okrouhlá. Podle soudu získané důkazy a expertizy jednoznačně nepotvrdily, že by Sluka svým jednáním pád vrtulníku zavinil. Podle obžaloby vrtulník havaroval poté, co Sluka nestiskl tlačítka pro přečerpávání paliva z bočních nádrží do nádrže spotřební, následkem čehož došlo vrtulníku palivo a vypnuly motory. Sluka od začátku líčení vinu odmítal a upozorňoval na to, že mohlo dojít k poruše na jednom z ventilů, který přečerpávání zajišťuje. Expertizy sice poruchu po dopadu nezjistily, ale její existenci za letu nevyloučily.

 

Převzato ze serveru www.vrtulník.cz